tisdag 16 december 2008

Varför en chick-lit-blogg?

Hånad, bespottad, och i alla kulturella sammanhang negligerad - någon måste försvara chick-litromanerna! Jag kan ta på mig att göra det.

Varför? Därför att jag älskar att läsa bra böcker. Och bra böcker finns inom alla genrer, liksom dåliga böcker. Jag ställer helt enkelt inte upp på att en hel genre sågas som chick-litten gör, bara för att det rör sig om underhållning. Sågningarna görs ofta av samma personer som gärna ser allt från Friends till Bonde söker fru på tv. På tv är det okej med underhållning, eller?

Men när det gäller litteratuuuuur så måste det vara så himla highbrow, intellektuellt och nobelprisdoftande. Jag köper inte det. Chic-lit kan vara så himla njutbar om den är välskriven, rolig och smart. På samma sätt som "finare" litteratur ibland kan vara pretto, navelskådande och långtråkig.

Så kom ut ur den litterära garderoben och välkommen in på Chick-lit-bloggen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar