Det som ibland kan göra mig lite matt när det gäller chicklit är när den blir ensidigt fokuserad på romantik och jakten på Mr Right. Därför blir jag lycklig när jag hittar böcker om karriär och jobb, som Falling out of Fashion av Karen Yampolsky. Hos chicklitbooks.com kategoriseras den som Working girl lit.
Huvudpersonen Jill White är chefredaktör för tidningen som bär hennes namn, och som gjort stor succé på marknaden med sitt originella tilltal och budskap om att kvinnor är bra som de är, utan att banta eller att försöka behaga männen. Nu har dock tidningen köpts upp av Nestrom media (liknar det Condé Nast möjligen?), och Jill får problem. VD:n visar sig vara en riktig bitch, som styr med järnhand och försöker få tidningen in i samma fåra som alla andra kvinnomagasin.
På det privata planet får Jill problem med relationen till sin bästa vän, dessutom försöker hon och hennes man desperat att få barn med hjälp av IVF.
Det som känns annorlunda och roligt med den här boken är att det är 70% karriär och jobb, 20% vänskap och 10% kärlek – inget vanligt recept i chicklitböcker. Språket är helt ok, inget man hänger upp sig eller stör sig på, men heller inget speciellt roligt eller upplyftande. Men det märks att författaren kan magasinsvärlden, och hennes tankar kring chefsskap och redaktionellt innehåll var faktiskt riktigt inspirerande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar