söndag 4 januari 2009

Ständigt dessa glassiga magasin

Har ni tänkt på att säkert 80% av alla chicklithjältinnor jobbar på modemagasin? Det är logiskt med tanke på att

1) jobba på ett glassigt magasin är för många en dröm. Man ser framför sig resor till modevisningar i Paris, glammiga fester, gratis kläder och smink och en allmänt glidaraktig tillvaro. Att spinna på folks drömmar funkar inte bara när det gäller drömmen om att finna sin egen Colin Firth, utan även när det gäller drömmen om den perfekta karriären.

2)magasinsvärlden tillhandahåller, förutom sin glassiga miljö, en hierarkisk värld som är lätt att fylla med stereotypa karaktärer. Hjältinnan och berättarjaget är nästan alltid redaktör – det visar att hon är en smart tjej, och en ordmänniska som vi läsare kan identifiera oss med. Sen finns den allsmäktiga och megabitchiga chefredaktören, de trådsmala och sura fashionistorna på modeavdelningen, formgivarna (de är neutrala, möjligen lite konstnärliga och bohemiska), och så de lägsta i hierarkin: assistenterna. 

3) många chicklitförfattare är journalister som tänkt "hur svårt kan det va?", och sen skrivit sin egen roman om kärlek och magasinsliv. De kan förstås den här miljön, och kan beskriva den på ett trovärdigt sätt. Ett exempel är svenska Kicki Norman, som är frilansjournalist och har jobbat på bl a Veckorevyn. Hennes chicklitdebut Väninnorna och Kung Carl utspelar sig förstås också i redaktionsmiljö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar